Voordelen & resultaten

Voordelen & resultaten van dagelijks mediteren

Al gaat het er tijdens meditatie niet om, om ergens te komen; het levert wel wat op!

Belangrijk hierbij is er een vast ritme voor te vinden. Beter 5 min.-10 min. per dag , dan eens in de week een uur. Je bouwt nl. een energiecontinuem op, als je het dagelijks doet. Een goed moment kan zijn: 'sochtend, voordat je de dag in gaat of 'savonds om de dag mee te besluiten. Je kunt een kaarsje aansteken en je aandacht op de vlam richten. Deze methode heet Tratak; de oudste vorm van mediteren. Je zult merken, dat je behoefte om te mediteren zal groeien. Houd je dus je dagelijkse ritme hierin vast, dan gaat de rest vanzelf! Succes!

  

Korte termijn voordelen zijn:

  • Je reguleert je stresslevel
  • Je voelt je minder rusteloos/ toename van rust
  • Je zal minder snel en steeds minder teveel koffie,zoet of vet eten, alcohol of sigaretten gebruiken.
  • Verbeterde slaap
  • Minder onzekerheid en angst
  • Betere energieverdeling
  • want er beginnen zich binnen 4 dgn al nieuwe banen te vormen in je hersenen

 

Op de langere termijn zijn de resultaten:

  • Je hebt beschikking over meer energie
  • Onafhankelijkheid & vrijheid
  • Je ervaart meer innerlijke rust
  • Je bent ten alle tijden gecentreerd, zelfverzekerd 
  • Je zult relaxt, fitter, productiever en creatiever zijn waardoor je succesvoller word
  • Je innerlijke bewustwording komt op gang. Hierdoor leer je jezelf & dus ook een ander   beter kennen
  • Je bewustwording expandeerd
  • Je groeit spiritueel; in liefde en harmony
  • Toename van vrede en levensvreugde 

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat:

* meditatie een Hypo-metabolische toestand verzorgt, waarin de stofwisseling zich in een diepere staat van rust bevindt dan tijdens de slaap. In slaaptoestand vermindert het zuurstofverbuik met 8 %, terwijl dat tijdens een meditatie vermindert met 10-20%

* meditaie is de enige activiteit die leidt tot verlaging van het lactaatgehalte in het bloed, een indicator van stress en angstgevoelens

* de hormoonspiegel van melatonine en serotonine wordt verhoogd door meditatie en de hormoonspiegel van cortisol (stresshormoon) wordt juist verlaagd.

* Mensen die mediteren produceren tijdens het ouder worden meer van het jeugd gerelateerde hormoon DHEA dan mensen die dat niet doen. Mediterende mannen vanaf 45 jaar produceren 23 % meer van deze stof en vrouwen zelfs 47%! Dit leidt tot vermindering van stress en een verbetering van het geheugen, Houd een gezond libido in stand en stelt ons in staat om ons lichaamsgewicht beter te beheersen

* Meditatie heeft een verregaand postief effect op de drie verouderingsindicatoren; gehoorverlies, verhoogde bloeddruk en bijziendheid.

*mensen die reeds langere tijd mediteren hebben 80 % minder kans op hartaandoeningen en
50 % minder kans op kanker.

*75 % van de mensen die gaan mediteren, kunne weer gewoon slapen

en 34 % van de mensen met chronische pijnklachten hebben beduidend minder pijnstillers nodig als gevolg van meditatie

 

So: Let's do it! Meditate daily! Kijk & schrijf je hier in: